lørdag 8. november 2008

Lørdagstrening


Det var helt fantastisk vær. Og armen min verket ikke så mye så jeg bestemte meg for at det var på tide å ta seg en tur ut å trene mine firbente venner.
Jeg laget meg en skål med masse lapper med både nye og gamle øvelser. 
Var så lenge siden jeg har trent hundene nå pga skaden at jeg klarte ikke bestemme meg for hvilken øvelse jeg ville ha. Trekte derfor ut tre øvelser jeg ville ut å trene Diva på.

Jeg trekte: 
*ligge på teppe
*bjeffe på kommando
*snurre rundt

Diva er en veldig lærevillig portis med masse treningsglede. Og hun tilbyr så mye av seg selv i treningen at en har lyst å belønne alt!

Siden jeg skulle begynne ute ville jeg ikke ta bjeffing ut. (Har jo naboer som sikkert hadde blitt sprø om hun skulle lære slikt ute i tillegg til at hun gir beskjed når det kommer folk fra før når hun er i hagen)
Så jeg begynte med ligge på teppe.

Jeg la fra meg teppe på bakken. Brettet det godt ut så hun hadde mye å ligge på.
Hun skjønte med en gang at dette var noe en skulle bruke til noe. Jeg begynte å klikke å belønne så snart hun så på teppe, men etterhvert måtte hun tilby mer og mer for å få klikket.  Fra å sette labben på teppe og til hun la seg på teppet gikk det ikke mangen sekunder.

10 repitisjoner og vi valgte å ta en pause med kos og klapp.

10 nye repitisjoner før vi gikk over til neste øvelse som da var snurre rundt.

Dette var en helt ny øvelse for Diva.

Jeg hadde henne fremfor meg. stående. 
Så begynte jeg å klikke og belønne hver gang hun snudde hode til sin høgre side. Det tok tre repitisjoner før hun skjønte at det var når hun snudde hode hun fikk belønningen. Etter 5 min snurret hun uten problem helt rundt. Vi tok da en velfortjent snuserunde i hagen. for å finne ut hvor naboenes katter hadde vært å gått på tur....
Så stilte vi oss opp igjen. Diva hoppet rundt som en ballerina. Så glad og fornøyd. Etter ti repitisjoner la jeg faktisk på kommando hver gang hun snurret rundt. Snurre! Fikk virkelig til dette. 
Virkelig stolt hund!

Er så kjekt når hun blir så glad for å få til ting. 

Gikk oss en liten tur i byggefeltet og trente fri ved fot  siden vi først var kommet i siget.
Dette gikk som en drøm. 
Passerte til og med barn uten at Diva vek fra min side.



Så var det Buffy sin tur.
Siden hun ikke helt skjønner dette med klikkertrening da hun er en crossoverhund, valgte jeg å starte på kontaktklikking. så gikk jeg over til å trene stå. Buffy tror at hver gang en klikker betyr det at en skal sitte...hehehe...
Men dette skal vi nok få bort og. Prøvde å trene snurre rundt med Buffy og. Dette tok tid. Måtte til slutt bruke target for å få noe å klikke for. Buffy satt nemmelig bare på bakken fremfor meg og tittet på meg uten å tilby noe som helst, bortsett fra klynk.

Hver hund fikk ca 25 min hver før armen min verket slik at vi måtte avslutte. Men tar det igjen i senere

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar